چگونه استفان ساندهیم تئاتر موزیکال را تغییر داد


مدونا اولین کسی بود که من را با استفان ساندهیم آشنا کرد، که بی نهایت شیک تر از آنچه در واقع اتفاق افتاده به نظر می رسد: شخصی به یک دختر 7 ساله نواری داد. نفسم بند میاد، آلبومی که مدونا در سال 1990 در دوران دخترانه پر زرق و برق خود ضبط کرد و با نقش او در نقش ماهونی بدون نفس در فیلم اقتباسی از دیک تریسی. در این زمان، گربه ها هشت سال است که در برادوی حرکت می کند. من اخیراً با بازی در تولید کلاسی خود به تکامل هنری خودم کمک کردم جوزف و کت رویایی تکنیکالر شگفت انگیز. تئاتر موزیکال لندن تا حد زیادی با آهنگ های پلاستیکی شده، شوئنبرگ و حباب، و ستارگان سریال های تلویزیونی که در بیلبوردهای West End پوزخند می زدند، تعریف شد.

اما در درون پنهان است نفسم بند میاد– از جمله تقلیدهای مشکوک کارمن میراندا (“من به موز می روم”) و قصیده نور S&M (“Hanky ​​Panky”) – سه اثر نوشته شده توسط Sondheim بود. کارگردان و ستاره فیلم وارن بیتی از آهنگساز و نویسنده متن درخواست کرد که در ساخت پنج آهنگ اصلی که سه تای آنها در آلبوم گنجانده شده بود، مشارکت کنند. آنها به شدت در سبک متفاوت هستند. “More” یک سرود شاد از بخل است که همچنین اقتباس مجدد پیچیده ای از اشعار نوشته شده توسط Great American Songbook است. “زودتر یا دیر” تصنیف دودی است که هم تثبیت جنسی Breathless در دیک تریسی و هم اجبار متهم به تریسی برای قفل کردن دشمن جنایتکارش را بیان می کند. «What Can You Lose؟»، دونوازی بین مدونا و همکار مکرر سونهایم، مندی پتینکین، یک آهنگ مشعل درباره بطری کردن عشق نافرجام است. هر سه اثر در نوع خود بیانگر حسرت هستند، هسته عاطفی عمیق آثار ساندهیم. با توجه به کار نسبتاً ساده –چند آهنگ برای یک فیلم کمیک بنویس!– Sondheim یک پازل مبدل به صورت پاستیچ ارائه کرد، یک آهنگ موضوعی برنده اسکار که مردانگی سخت یک نماد آمریکایی را پیچیده می کند، و یک سفر دایره ای دلخراش از طریق امید عاشقانه، شک و سرکوب که فقط دو دقیقه طول کشید.

با آهنگ هایش در مورد دیک تریسی، سوندهایم که روز جمعه درگذشت، کاری را انجام می‌داد که در تمام دوران حرفه‌ای‌اش انجام می‌داد: تمرین انضباط سنتی و در عین حال شکستن آن از درون. او بود بر یک مدرنیست تئاتر موزیکال، که ژانر راحت و پایدار را به شکلی پیچیده، ناراضی و دردناک از تجربه تبدیل می کند. او موزیکال را جدید ساخته است. او ذهن ریاضیات را وارد تجارت غنایی کرد و با هر آهنگ به عنوان معمایی روبرو شد تا وضوح احساسی را با لهجه ملودیک و محدودیت های ساختاری قافیه ترکیب کند. اما مهمتر از همه، او برای افراد خارجی نیز هنر ساخته است، به همین دلیل است که وفادارترین طرفداران او به هنرمندان تمایل دارند. کار Sondheim معمولاً نامرئی‌ها – زنان مسن‌تر، زوج‌های متاهل، عابران- را می‌گیرد و آنها را در کانون توجه قرار می‌دهد.

هنگامی که با سوندهیم ارتباط برقرار کردید، برای همیشه او هستید. هیچ کس دیگری مانند او عشق را تسخیر نکرده است – نه به عنوان پاداش یا به عنوان یک پایان، بلکه به عنوان چیزی زودگذر، تشنه، غیر قابل نفوذ یا حتی سمی. (یکی از آهنگ های مورد علاقه من “Unworthy of Your Love” است قاتلانکه در آن جان هینکلی جونیور و لینیت “فریادزن” به طرز قابل توجهی درباره حسادت خود به جودی فاستر و چارلز منسون می خوانند.) شروع با شنبه شب، اولین موزیکال حرفه ای او که در سال 1954 به پایان رسید، شخصیت های سوندهایم افرادی هستند که در حاشیه هستند و اشتیاق شدید برای حضور در مرکز صحنه دارند. خواسته های آنها اگر نه همیشه روشن است. قبل از ساندهیم، تئاتر موزیکال عمدتاً توسط شخصیت‌هایی تعریف می‌شد که قلب‌هایشان دقیقاً و صمیمانه به آستین‌هایشان زنجیر شده بود: «من زیر باران می‌خوانم»، «من عاشق یک مرد شگفت‌انگیز هستم»، «از مردان متنفرم». چیزی که او به این ژانر معرفی کرد ساده اما انقلابی بود: یک زیرمتن. همتایان او لرنر و لو نبودند، بلکه پینتر و آلبی بودند، نماد شکنانی که قصد داشتند بیشتر با دولت مدرن درگیر شوند.

اما تئاتر موزیکال، در اواسط قرن بیستم، شکلی نیست که با نوآوری مشخص شود. آثار سوندهایم اغلب مخاطبان را گیج می‌کند و حتی آن‌ها را عصبانی می‌کند، البته ناگفته نماند منتقدانی که فقدان آهنگ‌های «تسلیم‌کننده» او را تقبیح کرده‌اند و – در مورد جان لار – او را به کشتن موزیکال پرهیاهو و قدیمی متهم کرده‌اند. نه اینکه سونهایم گاهی کاتارسیس موسیقایی ناب ارائه نمی دهد – اوج بلند و مشخص «آیا آنها یک جواهر نیستند؟» یا «علف یا چوب، یا سگ یا نور». این همان طور است که استفان شیف در سال 1993 زیرکانه نوشت اهل نیویورک مشخصات، “همنوازی های Sondheim زرق و برق دار هستند، اما آنها اجازه نمی دهند ملودی درست در جای خود قرار گیرد. اجازه ندهید حل شود؛ به او خانه نمی دهند.» آثار ساخته شده او محدود هستند: آنها را تحریک می کند، اما رضایت کامل را حفظ می کند.

سوندهایم مدت‌هاست با این ایده که هر یک از آثارش خوانشی از روان خودش را ارائه می‌کند مخالف بوده و عناصری از هویت او – جنسیت او، یهودی بودن او – به وضوح در هنر او وجود ندارند. او به نویسنده و دوست دیرینه‌اش فرانک ریچ اصرار داشت که ترانه‌های او هیچ ربطی به او ندارند و سرریزهای کاملاً واقعی شخصیت‌های داستانی هستند. در سطح فردی، من می گویم که این درست است (هر چند شرکتلیسانس تایید شده، بابی، به نظر می رسد تفاوت های ظریف مردی را دارد که تا دهه 60 زندگی خود وارد یک رابطه عاشقانه معنادار نشده است). اما به طور کلی آثار او با نوعی اشتیاق جدا اما قوی آغشته است، تنهایی مردی که عشق را می شناسد را نمی توان باور کرد. این دوگانگی دشوار است که با مادر سونهایم، زنی آزارگر عاطفی که، او می‌نویسد، توهین‌های کلامی پسرش را با ترفندهای جنسی نامناسب آمیخته است تا توجه او را جلب کند، مرتبط نیست. بعدها در زندگی او نامه ای به او نوشت و گفت که تولد او تنها حسرت زندگی او بود.زمانی که در سال 1992 درگذشت، ساندهیم در تشییع جنازه او شرکت نکرد.

دوران کودکی به طرز شگفت انگیزی تلخ ساندهیم با شرایط شیرین شد: مادرش با همسر اسکار همرستین دوم دوست بود و ترانه سرا قهرمان و مربی او شد. Sondheim می نویسد بدون هامرشتاین کلاه را تمام کنید، او ممکن است هرگز ترانه سرا نشده باشد. و با این حال، با کمی شادی ادیپی، او همچنین از این کتاب استفاده می کند تا کار خود را از کار مردی که به نظر او «بت من نیست» دور کند. او می‌نویسد: «حقیقت این است که در نمایش‌های همرستین، علی‌رغم تمام تأثیرات انقلابی‌شان، شخصیت‌ها چیزی بیش از ترکیبی از ویژگی‌ها نیستند – تیک‌های کلامی و عجیب‌وغریب… اصلاح نوآوری‌های او به نسل من سپرده شد». هامرشتاین از کلاس استاد سونهایم هم در کاردستی و هم در کار گذراند. نوشتن، سوندهایم، البته در مورد الهام از رعد و برق نیست، بلکه اصلاح دقیق تکنیک ها در خدمت آزمایش است. اگرچه او ادعا می کند هرگز آشپزی نمی کند، ستون های آشپزی را با فداکاری متعصبانه می خواند و جزئیات فنی «زمان، تعادل، فرم، سطح در برابر ماده» را با کیمیاگری ترانه سرایی مقایسه می کند.

اجرای
از چپ به راست، بازیگران آنی مک گریوی، کارول ریچاردز و دونا مک‌کتنی در موزیکال کمپانی استفن ساندهیم در لندن، 18 ژانویه 1972 (Evening Standard / Hulton / Getty) بازی کردند.

به توصیه هامرشتاین، سونهایم اولین اثر اصلی خود را به عنوان نویسنده اولیه متون پذیرفت: در سال 1957. داستان سمت غربی، با لئونارد برنشتاین و آرتور لارنس و 1959 کولی، با لارنس و ژول استاین. در ابتدا، سوندهایم در دیدگاه سرسبز و رمانتیک برنشتاین برای نمایش، بسیار شبیه یک کبوتر بود، اما با کولی، او می نویسد کلاه را تمام کنید، “من به سن بلوغ رسیده ام – در هر حال غزلیات.” شخصیت‌ها (نه کم‌کم، همانطور که تصور می‌شود، مادر صحنه‌ای هیولاگرایانه خودشیفته و خودفریفته رز) «برای من آدم‌هایی آشنا بودند». و او می گوید که داستان وزن و پیچیدگی چشمگیرتری نسبت به محصولات دوره های قبلی برادوی دارد. بیشتر کولی، با همه تئاتری بودن و عظمت قدیمی اش، اسیدیته تعیین کننده ای نیز دارد. این یک انتقاد نیست، بلکه ارزیابی است از اینکه چگونه نمایش آشفتگی در قلب رویای آمریکایی، زشتی ذاتی آرزو و بینش را تصدیق می کند.

در راه فروم اتفاق خنده‌داری افتاد، اولین نمایشی که شامل موسیقی و اشعار سونهایم بود، در سال 1962 موفق شد و برنده شش جایزه تونی، از جمله بهترین موسیقی، شد. اما دهه 70 بود شرکت این واقعاً ماهیت و تنوع سوندهایم را مشخص کرد. در ابتدا با جورج فرث نمایشنامه‌نویس به‌عنوان مجموعه‌ای از داستان‌های رایگان با موضوع روابط عاشقانه ساخته شد. شرکت با اضافه شدن بابی، مرد مجردی که به پایین 35 سال نگاه می کرد، به یک نمایش تبدیل شد، در حالی که دوستان متاهل “خوب و دیوانه” مختلف او از او خواستند که با وجود حالت های ناراحتی خود آرام بگیرد. در ابتدا، سوندهایم احساس نمی کرد که نمایش آنقدر برای تماشاگران آزاردهنده به نظر برسد. عناصر اصلی تئاتر موزیکال – طنز، ملودی های شاد، سرودهای “من می خواهم” – همه حاضر هستند. اما بعد از اواخر دهه 60، اواخر تابستان عشق، شرکتکیفیت تعیین کننده، بدبینی و دوگانگی او نسبت به شراکت برای برخی بسیار فاجعه آمیز است. موزیکال ها باید عشق را به عنوان ایده آل اصلی تأیید می کردند، نه اینکه کاملاً آن را نقض کنند. در زیر سطح پنهان می شود شرکت این عقیده است که دوسوگرایی بابی متعلق به او نیست – ساختارهایی که روابط اجتماعی و عاشقانه را با هم حفظ می کنند در مقابل تماشاگران بی ثبات می شوند.

سوندهایم می نویسد: “سرد” صفتی است که اغلب در شکایات در مورد آهنگ هایی که من نوشته ام، چه به صورت تکی و چه به صورت انبوه، ظاهر می شود، و همه چیز با شرکتنمایش، مانند اکثر آثار استثنایی پست مدرنیسم، مملو از کنایه و ناامیدی از روایت های فرهنگ غرب است. طرفداران برادوی، که بیشتر به داستان های خودشکوفایی رمانتیک عادت کرده اند، ممکن است از این کار خودداری کرده باشند، اما این موزیکال، همانطور که شیف می نویسد، شاید برای اولین بار “احساس می کند بزرگ شده است”. او مدل جدیدی از آنچه می تواند انجام دهد و شکل بگیرد پیشنهاد کرد. مزخرف، ستایش اختصاصی از روزهای گذشته تئاتر موزیکال، که با پوچ بودن رویاهای شخصیت هایش در تجارت نمایش مواجه می شود، حتی غم انگیزتر و عصبی تر بود. با هر نمایش بعدی (یک موزیکال در مورد افول ژاپن، یک موزیکال در مورد آدم خواری، یک موزیکال در مورد قربانی کردن یکپارچگی هنری شما که به گذشته بازمی گردد)، به نظر می رسید که سوندهیم هر محدودیتی را که می توانست در برابر آن قرار دهد آزمایش می کرد.

تولید
جاناتان بیلی در نقش جیمی، پتی لوپون در نقش جوآن و روزالی کریگ در نقش بابی در کمپانی استفان ساندهیم، به کارگردانی ماریان الیوت در تئاتر گیلگود در 15 اکتبر 2018 در لندن (رابی جک / کوربیس / گتی)

هر نمایشی موفق نبود – بیشتر آنها اصلی نبودند، اگرچه بعداً مورد قدردانی قرار گرفتند – اما هر کدام مدافعان و بدخواهان خود را دارند. یکشنبه در پارک با جورجنمایشی در سال 1984 برای هنرمند جورج سیورا، که برخی از احساسات شکست او را در سال 1981 مدیریت کرد. با خوشحالی غلت می زنیم، یکی از موارد مورد علاقه من به دلیل دامنه جاه طلبی او و تیز بودن اشتیاق او در برابر پس زمینه این شناخت است که هنرسازی ذاتاً منزوی است. ولی در جنگلسبک موزیکال افسانه ای از سال 1986، به نظر من سنگ بنای حرفه ساندهیم است. این نه بزرگ‌ترین کار او، نه مبتکرانه‌ترین و نه حتی سرگرم‌کننده‌ترین کار اوست. در عوض، او احساس می‌کند اوج چیزهای زیادی است که هنر او را مشخص می‌کنند: چالش اشکال پیرنگ قدیمی، تشخیص بی‌رحمی‌های خودسرانه زندگی، ترکیب ملودی‌های ناهماهنگ با لحظاتی از خلوص موسیقیایی چشمگیر.

همسر نانوا در پایان آهنگ می خواند: “گاهی اوقات مردم تو را ترک می کنند / نیمه راه جنگل”. در جنگل. “اجازه نده این به تو صدمه بزند / هیچکس برای همیشه نمی رود. اگر این لحظه برای نویسنده‌ای که چنین واقع‌گرای مغرور است، به‌طور عجیبی احساساتی به نظر می‌رسد، این با نسخه سیندرلا از آهنگ قبلی در تضاد است: “دیگران می‌توانند شما را فریب دهند / شما تصمیم می‌گیرید چه چیزی خوب است.” این جوهر انتخاب، ابهام و تحریف همان چیزی است که سونهایم به تئاتر داد – این ایده که در تراژیکمدی تجربه بشری بی نهایت بیش از آن چیزی است که بتوان آن را روی صحنه موسیقی گذاشت و خواند.


https://20khababr.ir
https://afkharebartar.ir
https://akhabarebartar.ir
https://andnews.ir
https://avatefepak.ir
https://baranmajale.ir
https://behtaringam.ir
https://daltek.ir
https://elmitarin.ir
https://fardayeashena.ir
https://forbos.ir
https://foxirani.ir
https://gisoon.ir
https://hodhodirani.ir
https://iranisard.ir
https://kahkashani.ir
https://lasttimes.ir
https://lilaki.ir
https://livejame.ir
https://magirani.ir
https://majaleiranian.ir
https://mervina.ir
https://mineralnews.ir
https://modirezard.ir
https://momon.ir
https://moniseh.ir
https://nationaliran.ir
https://netcrafti.ir
https://news-single.ir
https://newsexpress.ir
https://newslife.ir
https://newsspot.ir
https://newsteen.ir
https://nikmag.ir
https://officemag.ir
https://okaziyon.ir
https://one-news.ir
https://pandamag.ir
https://parsroids.ir
https://patris-fun.ir
https://senatornews.ir
https://seratmag.ir
https://sibala.ir
https://sohanian.ir
https://sosokan.ir
https://tazekhabari.ir
https://technoirani.ir
https://timesirani.ir
https://yamorani.ir
https://yandexkhabari.ir
https://abdoosnews.ir
https://zehnenoandinsh.ir
https://abestanews.ir
https://abtinnews.ir
https://akhbarebartaaar.ir
https://akhbaremaaaa.ir
https://akhbareshomaaa.ir
https://akhshijnews.ir
https://atrinnews.ir
https://atroticnews.ir
https://atshnews.ir
https://bashariatemrooz.ir
https://dastesalamatt.ir
https://dostemansalam.ir
https://elementorsite.ir
https://emrooztafahom.ir
https://ensanedirooooooz.ir
https://etelaresankhabar.ir
https://examplenews.ir
https://fardaalefba.ir
https://gisooyekhabar.ir
https://halohekayatha.ir
https://hashtadonoh.ir
https://hekayatfardayeemaaa.ir
https://honarmandkhabar.ir
https://istgaheshomareyek.ir
https://ketabkhoooon.ir
https://kimyagaaaar.ir
https://markazeakhbar.ir
https://masternewss.ir
https://mohamadrezasite.ir
https://morvarideasia.ir
https://mramins.ir
https://naserinews.ir
https://nasermr.ir
https://newsamins.ir
https://newsatropat.ir
https://newscenterals.ir
https://newsmineral.ir
https://newsouls.ir
https://newspishgamannn.ir
https://newssalam.ir
https://newsshans.ir
https://newsworlds.ir
https://parinews.ir
https://patris-music.ir
https://poshtibannews.ir
https://powernewss.ir
https://recordejadid.ir
https://salamnewws.ir
https://23ncfst.ir/
https://amiran-carpet.ir/
https://armanenergytec.ir/
https://blogenews.ir/
https://blogkhoon.ir/
https://bvfars.ir/
https://charsounews.ir/
https://chsnews.ir/
https://dezfil.ir/
https://dmwebmaster.ir/
https://dota2news.ir/
https://erfanhd.ir/
https://etminan110.ir/
https://faratarazkhabar.ir/
https://farsgardi20.ir/
https://footynews.ir/
https://goto98.ir/
https://ilyarkhabar.ir/
https://ir2khabar.ir/
https://iranalmanac.ir/
https://irandaryafest.ir/
https://khabarehaft.ir/
https://khabarontime.ir/
https://lolsms.ir/
https://maadgig.ir/
https://masoudtb.ir/
https://mp3news.ir/
https://music-ha.ir/
https://nakhlestankhabar.ir/
https://newcharge.ir/
https://news-links.ir/
https://news180.ir/
https://pimn.ir/
https://prmf.ir/
https://pvnews.ir/
https://rejawnews.ir/
https://sahab-co.ir/
https://samanbarg.ir/
https://semanews.ir/
https://shirinonews.ir/
https://soheilesonghor.ir/
https://tacity.ir/
https://taktanews.ir/
https://tarabaranmag.ir/
https://telegram-persian.ir/
https://tfcenter.ir/
https://trika.ir/
https://velninews.ir/
https://vidnaz.ir/
https://wajnews.ir/
https://your-news.ir/
https://zangannews.ir/
https://2016downloadnew.ir/
https://paxsolomusic.ir/
https://daryamedia.ir/
https://andikakhabar.ir/
https://seo-pbn.ir/
https://ghezelwich.ir
https://panaztebtabriz.ir
https://shayna-net.ir
https://kanooneslamshahr.ir
https://raynuts.ir
https://honare2.ir
https://itsama.ir
https://flingpet.ir
https://foreverpro.ir
https://fraeesi.ir
https://gkhabar.ir
https://18amlak.ir
https://pooyesh-khabar.ir
https://matsef.ir
https://photo-land.ir
https://tabarestan118.ir
https://disachain.ir
https://chikaapp.ir
https://mahestan18.ir
https://radyaabkala.ir
https://c-civil.ir
https://saeeed.ir
https://copytops.ir
https://modirsearch.ir
https://shz1music.ir
https://m-khosravi.ir
https://iranhayashi.ir
https://iranian-dress.ir
https://gigblog.ir
https://basitcg.ir
https://mashhadhekmat.ir
https://rahetamin.ir
https://radolyamani.ir
https://bnemati.ir
https://face-wood.ir
https://tourvare.ir
https://centertasisat.ir
https://bidarirafsanjan.ir
https://namahaa.ir
https://30pp.ir
https://script-tabadol-link.ir
https://simayesarbedar.ir
https://pakdashtiha.ir
https://rentacars.ir
https://2019movies.ir
https://ekar24.ir
https://saber-ramezani.ir
https://teb-saharsina.ir

ایندکسر