دختر گمشده شرم پنهان مادری را درک می کند


مگی جیلنهال نظریه ای دارد مبنی بر اینکه مادرانی که روی صفحه نمایش می بینیم در یکی از دو دسته قرار می گیرند. اول اینکه «مادر تخیلی» است که از هر نظر عالی است، مگر زمانی که مثلاً کمی بلغور روی ژاکتش باشد یا کمی دیر به جلسه والدین و مربیان برسد. از سوی دیگر، «مادر هیولا» وجود دارد که یا با فرزندانش بد رفتار می کند یا با احساساتی دست و پنجه نرم می کند که توانایی او را در تربیت فرزند خفه می کند. داستان او طوری ساخته شده است که برای بینندگان لذت بخش تر باشد. بسیاری از فیلم هایی که سعی در بازپروری یک مادر ناقص دارند، مانند زنی تحت تاثیر و شرایط برای لطافت، توسط هنرمندان بزرگی کارگردانی می شوند و این شخصیت ها را بازیگران بزرگی بازی می کنند. با این حال، جیلنهال ماه گذشته در زوم با فیلم هایی مانند این به من گفت: “تو اساساً نابودی این نیروی حیاتی قدرتمند را تماشا می کنی.”

دختر گمشده، اولین فیلم جیلنهال به عنوان فیلمنامه نویس و کارگردان، این باینری را رد می کند. این فیلم که بر اساس رمانی از النا فرانته ساخته شده و اکنون از نتفلیکس پخش می شود، لدا، زنی میانسال مطلقه را دنبال می کند که دو دخترش را به مدت سه سال در کودکی رها کرده است. درک داستان او آسان نیست. در یک تعطیلات انفرادی، لدا (با بازی اولیویا کلمن) شیفته یک مادر جوان و فرزندش می‌شود و – به دلایلی که حتی نمی‌فهمد – عروسک مورد علاقه دختر را می‌دزدد و رابطه این زوج را زیر و رو می‌کند. این رمان هنگامی که برای اولین بار جیلنهال را خواند، “آرامش” کرد، اما او در برابر اصرار برای قضاوت شخصیت در مرکز خود مقاومت کرد. در عوض، او ادعای تحریک آمیز لدا – “من یک مادر غیرطبیعی هستم” – را بررسی می کند تا فیلمی بسازد که تصاویر محدود کننده ناامید کننده از فرزندپروری در هالیوود را به چالش می کشد. جیلنهال گفت: «این یک خط واقعاً درخشان در کتاب است، زیرا به چه معناست؟» “مادر غیر طبیعی چیست؟” اما در واقع سوالی که می پرسد این است که “چیست؟” البته مادر؟ “

پاسخ را می توان مانند سایر آثار فرانته در دقت و عمق احساسی مونولوگ های درونی قهرمان داستان یافت. با خواندن افکار لدا در مورد جیلنهال تقریباً به نظر می رسید که در مخفیانه فاش شده است: یک زن واقعاً نمی تواند یک مادر خوب یا یک مادر بد باشد، بلکه چیزی متوسط ​​باشد. یخ مظهر این دوگانگی است. او بر آنچه که دختران بزرگش در مورد او فکر می کنند تمرکز می کند، آنچه را که می تواند در مورد گذشته خود با سایر مسافران تعطیلات به اشتراک بگذارد، در نظر می گیرد، و در مورد مسیرهای دیگری که زندگی بدون بچه می تواند داشته باشد خیال پردازی می کند. جیلنهال، مادر دو فرزند، به من گفت: “از اینکه می دانستم این چیزها تاریک تر از تجربه من هستند، احساس آرامش می کردم، من در احساساتم تنها نبودم.”

جیلنهال در اقتباس خود، اولین فیلم انگلیسی زبان بر اساس اثری از فرانته، هدفش را دعوت از مخاطب برای روی آوردن به دیدگاه لدا و قدردانی از بینش او بود. جیلنهال با اشاره به وحشیگری غیرقابل انکار دزدیدن اسباب بازی مورد علاقه یک کودک گفت: «پرسیدن و ارتباط با این شخص خطرناک است». “او وجود دارد برای بردن عروسک، اما پس از آن چالش واقعی است میتونی باهاش ​​بمونی؟«تماشاگران اکران اولیه اقدامات قهرمان را زیر سوال بردند. کسی فکر کرد که آیا لدا باید عروسک را بدزدد؟ حتی خود فرانته، خالق رمان‌های معروف ناپلی، می‌گوید که وارد شدن به سر لدا مانند «وارد شدن به آب‌های خطرناک بدون جلیقه نجات» است.

اما برای جیلنهال، تاریخ اسطوره «مادر طبیعی» را آشکار می کند. فیلم‌های والدین خستگی ناشی از این کار را نشان می‌دهند، اما پیوند بین مادر و فرزندش معمولاً غیرقابل تجزیه و انگیزه کافی برای غلبه بر هر خستگی نشان داده می‌شود. جیلنهال لدا را استثنایی شگفت‌انگیز می‌دید: مردی که می‌توانست کار یک تماشاگر را به همان اندازه بپذیرد و از او رنجیده باشد – و در عین حال شایسته ترحم. «وقتی کوچک هستیم، هستیم دارند جیلنهال توضیح داد که باور کنیم، زیرا بقای ما به والدین ما بستگی دارد، و شاید مادران ما به ویژه… چیزی بیش از اینکه مادر ما باشند، نمی خواهند. “اما بخش های بزرگ ما باید بدانند – این شگفت انگیز است.” لدا به طور فعال تعریف جامعه از مادر را آزمایش می کند – او دخترانش را دوست دارد اما نمی تواند خود را وقف آنها کند – و هم افتخار می کند و هم شرمنده. جیلنهال گفت: «ناامیدی واقعی، اضطراب واقعی، وحشت واقعی که با زنده بودن به وجود می آید، احساس می شود».

داکوتا جانسون و آتنا مارتین در ساحل
نتفلیکس

با توجه به فرضیه نفرت انگیز و قهرمان بزرگ او، دختر گمشده اقتباس از آن برای جیلنهال از قبل رمانی دشوار بود. اما زبان فرانته نیز چالش‌برانگیز بود: روایت لدا در آبشارهای رویاگونه‌ای تب‌بار از متن رخ می‌دهد، ذهن او از انفجار خاطرات از افکار پر پیچ و خم گرفته تا رویاهای رنگارنگ تا انحرافات دنیوی درباره تعطیلاتش در حال حرکت است. برای ترجمه آن روی صفحه، جیلنهال مجبور شد فرهنگ لغت تصویری خود را پیدا کند.

این کار با بطری کردن خاطرات لدا در یک سری از فلاش بک های زنده آغاز شد که در آنها جسی باکلی نقش لدای جوان را بازی می کند و اساساً دو فیلم را در یک فیلم ترکیب می کند. باکلی و کلمن هرگز با هم کار نکردند تا تفاسیر خود را از یک شخصیت به فاصله 20 سال خلق کنند و جیلنهال برای توصیه به آنها مداخله نکرد. او در مورد این تصمیم به من گفت: “این احتمالاً بزرگترین خطر در اقتباس بود.” «در فیلمی که سعی می‌کند تا حد امکان صادق و صادق باشد، نمی‌خواهم مخاطب را گمراه کنم.

اما پس از متعهد شدن به انتخاب باکلی و کلمن، جیلنهال متوجه شد که هرگونه تضاد در تصاویر آنها فقط بینندگان را تشویق می کند تا در دگرگونی لدا شرکت کنند. او در ادامه بازیگرانش را تشویق کرد که خودشان لدا را پیدا کنند و برای مثال به باکلی گفت که اگر می‌خواهد موهای بلوندش را سفید کند. به هر حال، مدل موی یک زن می تواند در طول زندگی او به شدت تغییر کند. جیلنهال توضیح داد: «تفاوت بین آنها واقعاً به فیلم کمک می کند. «زندگی این زن بین 28 تا 48 سالگی زندگی بسیار پیچیده و جالبی است. و می توانید تصور کنید جسی باکلی شما را به اولیویا کلمن تبدیل کند، درست است؟

وقتی نوبت به افکار لدا در مورد مادر شدن می رسید، جیلنهال تصمیم گرفت که کشش درونی شخصیت را تکرار کند و لحن ها را تغییر دهد. گاهی، دختر گمشده مانند یک تریلر ترسناک بازی می کند – پرتوهای یک فانوس دریایی نزدیک اتاق هتل لدا را سیل می کند و سایه های شومی را در اطراف کلمن ایجاد می کند – در حالی که دیگران مانند یک درام عاشقانه احساس می کنند. جیلنهال در حالی که او و دخترش النا (آتنا مارتین) با عروسک بازی می کنند، مادر جوان نینا (داکوتا جانسون) را با درخششی گرم غسل می دهد. دوربین، گویی از چشم لدا، روی بدن نینا می‌ماند، در حالی که النا آب را روی پوست مادرش می‌ریزد و از کارهایی که با اسباب‌بازی‌اش می‌کند تقلید می‌کند – نماهایی که هیبت لدا و شاید حتی میل به رابطه آنها را نشان می‌دهند.

بیشتر داستان با نگاه‌ها و حرکات شدید روایت می‌شود، نه دیالوگ یا صدا، که به لدا کمک می‌کند به‌خاطر جنایات ادعایی‌اش «دیوانه» توصیف نشود. جیلنهال توضیح داد: “جنبه هایی از همه ما ناخوشایند و پست هستند که غیر دوستانه هستند.” این فانتزی که… این بخش‌های خودمان را نمی‌توان بیان کرد، ما را در جعبه‌ای برای نگرش خودمان به جهان قرار می‌دهد.» بانوی جوانتر باکلی در همان صحنه با دخترانش از لطافت درخشان به قساوت می رود. درست قبل از اینکه آنها را ترک کند، او یک پرتقال را به یک قفل بلند جدا می کند – به قول هر سه آنها “مار” – در حال انجام یک مراسم آرام و عمل تربیتی که فقط آنها در آن سهیم هستند. و بعد وقتی از اتاق خارج می شود به سختی به آنها نگاه می کند و سال ها زندگی آنها را.

یک داستان کوچکتر ممکن است سعی کند به پایان یا چیزی شبیه رستگاری لدا منجر شود. اما نه رمان فرانته و نه فیلم جیلنهال که صحنه پایانی را تغییر می‌دهد، اینطور تمام می‌شود. در واقع، جیلنهال به داستان لدا در آخرین لحظاتش تحریف سوررئال زیبایی می بخشد، انتخابی جسورانه که از فیلم هایی مانند هال اشبی الهام گرفته شده است. اونجا بودن و فدریکو فلینی شب های کابیریا، که رویکرد سینمایی جیلنهال را به زبان داخلی فرانته پیوند می دهد. «حرکت این فیلم، مسیر واقعی که باید طی کرد، این نیست که چه کسی یا چه اتفاقی خواهد افتاد، زیرا این اتفاق می افتد [took the doll] … که در واقعی جیلنهال گفت که حرکت در ذهن اوست.

دختر گمشدهبه عبارت دیگر، جسارت است – جسارت بینندگان برای بازدید از افکار “مادر غیر طبیعی”، کنار گذاشتن قضاوت و ماندن مدتی به عنوان یک گردشگر به تنهایی در ساحلی در یک کشور خارجی و گره گشایی از احساسات شخصی خود. شاید این مهمانان بدون تغییر از فیلم بیرون بیایند. یا شاید آنها در ملاقات با زنی مانند لدا آرامش پیدا کنند، درست مانند جیلنهال. او گفت: «بعد از ساخت این فیلم، من آدم دیگری هستم. “قطعاً وزنه های سنگینی را که آنها را پایین آورده بودم، گذاشتم.”


https://20khababr.ir
https://afkharebartar.ir
https://akhabarebartar.ir
https://andnews.ir
https://avatefepak.ir
https://baranmajale.ir
https://behtaringam.ir
https://daltek.ir
https://elmitarin.ir
https://fardayeashena.ir
https://forbos.ir
https://foxirani.ir
https://gisoon.ir
https://hodhodirani.ir
https://iranisard.ir
https://kahkashani.ir
https://lasttimes.ir
https://lilaki.ir
https://livejame.ir
https://magirani.ir
https://majaleiranian.ir
https://mervina.ir
https://mineralnews.ir
https://modirezard.ir
https://momon.ir
https://moniseh.ir
https://nationaliran.ir
https://netcrafti.ir
https://news-single.ir
https://newsexpress.ir
https://newslife.ir
https://newsspot.ir
https://newsteen.ir
https://nikmag.ir
https://officemag.ir
https://okaziyon.ir
https://one-news.ir
https://pandamag.ir
https://parsroids.ir
https://patris-fun.ir
https://senatornews.ir
https://seratmag.ir
https://sibala.ir
https://sohanian.ir
https://sosokan.ir
https://tazekhabari.ir
https://technoirani.ir
https://timesirani.ir
https://yamorani.ir
https://yandexkhabari.ir
https://abdoosnews.ir
https://zehnenoandinsh.ir
https://abestanews.ir
https://abtinnews.ir
https://akhbarebartaaar.ir
https://akhbaremaaaa.ir
https://akhbareshomaaa.ir
https://akhshijnews.ir
https://atrinnews.ir
https://atroticnews.ir
https://atshnews.ir
https://bashariatemrooz.ir
https://dastesalamatt.ir
https://dostemansalam.ir
https://elementorsite.ir
https://emrooztafahom.ir
https://ensanedirooooooz.ir
https://etelaresankhabar.ir
https://examplenews.ir
https://fardaalefba.ir
https://gisooyekhabar.ir
https://halohekayatha.ir
https://hashtadonoh.ir
https://hekayatfardayeemaaa.ir
https://honarmandkhabar.ir
https://istgaheshomareyek.ir
https://ketabkhoooon.ir
https://kimyagaaaar.ir
https://markazeakhbar.ir
https://masternewss.ir
https://mohamadrezasite.ir
https://morvarideasia.ir
https://mramins.ir
https://naserinews.ir
https://nasermr.ir
https://newsamins.ir
https://newsatropat.ir
https://newscenterals.ir
https://newsmineral.ir
https://newsouls.ir
https://newspishgamannn.ir
https://newssalam.ir
https://newsshans.ir
https://newsworlds.ir
https://parinews.ir
https://patris-music.ir
https://poshtibannews.ir
https://powernewss.ir
https://recordejadid.ir
https://salamnewws.ir
https://23ncfst.ir/
https://amiran-carpet.ir/
https://armanenergytec.ir/
https://blogenews.ir/
https://blogkhoon.ir/
https://bvfars.ir/
https://charsounews.ir/
https://chsnews.ir/
https://dezfil.ir/
https://dmwebmaster.ir/
https://dota2news.ir/
https://erfanhd.ir/
https://etminan110.ir/
https://faratarazkhabar.ir/
https://farsgardi20.ir/
https://footynews.ir/
https://goto98.ir/
https://ilyarkhabar.ir/
https://ir2khabar.ir/
https://iranalmanac.ir/
https://irandaryafest.ir/
https://khabarehaft.ir/
https://khabarontime.ir/
https://lolsms.ir/
https://maadgig.ir/
https://masoudtb.ir/
https://mp3news.ir/
https://music-ha.ir/
https://nakhlestankhabar.ir/
https://newcharge.ir/
https://news-links.ir/
https://news180.ir/
https://pimn.ir/
https://prmf.ir/
https://pvnews.ir/
https://rejawnews.ir/
https://sahab-co.ir/
https://samanbarg.ir/
https://semanews.ir/
https://shirinonews.ir/
https://soheilesonghor.ir/
https://tacity.ir/
https://taktanews.ir/
https://tarabaranmag.ir/
https://telegram-persian.ir/
https://tfcenter.ir/
https://trika.ir/
https://velninews.ir/
https://vidnaz.ir/
https://wajnews.ir/
https://your-news.ir/
https://zangannews.ir/
https://2016downloadnew.ir/
https://paxsolomusic.ir/
https://daryamedia.ir/
https://andikakhabar.ir/
https://seo-pbn.ir/
https://ghezelwich.ir
https://panaztebtabriz.ir
https://shayna-net.ir
https://kanooneslamshahr.ir
https://raynuts.ir
https://honare2.ir
https://itsama.ir
https://flingpet.ir
https://foreverpro.ir
https://fraeesi.ir
https://gkhabar.ir
https://18amlak.ir
https://pooyesh-khabar.ir
https://matsef.ir
https://photo-land.ir
https://tabarestan118.ir
https://disachain.ir
https://chikaapp.ir
https://mahestan18.ir
https://radyaabkala.ir
https://c-civil.ir
https://saeeed.ir
https://copytops.ir
https://modirsearch.ir
https://shz1music.ir
https://m-khosravi.ir
https://iranhayashi.ir
https://iranian-dress.ir
https://gigblog.ir
https://basitcg.ir
https://mashhadhekmat.ir
https://rahetamin.ir
https://radolyamani.ir
https://bnemati.ir
https://face-wood.ir
https://tourvare.ir
https://centertasisat.ir
https://bidarirafsanjan.ir
https://namahaa.ir
https://30pp.ir
https://script-tabadol-link.ir
https://simayesarbedar.ir
https://pakdashtiha.ir
https://rentacars.ir
https://2019movies.ir
https://ekar24.ir
https://saber-ramezani.ir
https://teb-saharsina.ir

ایندکسر